https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18640
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
mariafernandaguimaraesvieira.pdf | PDF/A | 17.36 MB | Adobe PDF | View/Open |
Type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Title: | Abstraçãozinha: uma análise advinda do percurso de crianças no ato de abstrair |
Author: | Vieira, Maria Fernanda Guimarães |
First Advisor: | Carvalho, Fabrício da Silva Teixeira |
Referee Member: | Caetano, Renata Oliveira |
Referee Member: | Santos Junior, Gilton Monteiro dos |
Resumo: | Este trabalho investiga o percurso do pensamento abstrato no processo criativo, analisando produções artísticas de crianças a partir da experimentação e do registro em cadernos. A pesquisa se baseia na metodologia e nas anotações de Paul Klee, estabelecendo um paralelo entre seu processo criativo e a construção da abstração no contexto infantil. Para isso, foram examinadas produções pictóricas de alunos do Colégio de Aplicação João XXIII, da UFJF, considerando, também, o impacto de referências artísticas. A análise evidenciou que a abstração não se limita ao resultado final, mas se manifesta no percurso da criação, onde a experimentação e a subjetividade desempenham papel central. Conclui-se que a abstração infantil se constrói como um campo aberto à interpretação, no qual o desenvolvimento de uma linguagem visual própria emerge do diálogo entre o consciente e o inconsciente no ato de criar. |
Abstract: | This work investigates the path of abstract thought in the creative process, analyzing children's artistic productions based on experimentation and recording in notebooks. The research is based on Paul Klee's methodology and notes, establishing a parallel between his creative process and the construction of abstraction in the context of children. To this end, the pictorial productions of students from the João XXIII School of Application at UFJF were examined, also considering the impact of artistic references. The analysis showed that abstraction is not limited to the end result, but manifests itself in the process of creation, where experimentation and subjectivity play a central role. The conclusion is that children's abstraction is constructed as a field open to interpretation, in which the development of their own visual language emerges from the dialog between the conscious and the unconscious in the act of creating. |
Keywords: | Abstração Abstraction Processo criativo Creative process Cadernos Notebooks Paul klee Percurso artístico Artistic journey |
CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
Institution Initials: | UFJF |
Department: | IAD – Instituto de Artes e Design |
Access Type: | Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil |
Creative Commons License: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
URI: | https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18640 |
Issue Date: | 20-Mar-2025 |
Appears in Collections: | Bacharelado em Artes Visuais - TCC Graduação |
This item is licensed under a Creative Commons License