Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18640
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mariafernandaguimaraesvieira.pdfPDF/A17.36 MBAdobe PDFView/Open
Type: Trabalho de Conclusão de Curso
Title: Abstraçãozinha: uma análise advinda do percurso de crianças no ato de abstrair
Author: Vieira, Maria Fernanda Guimarães
First Advisor: Carvalho, Fabrício da Silva Teixeira
Referee Member: Caetano, Renata Oliveira
Referee Member: Santos Junior, Gilton Monteiro dos
Resumo: Este trabalho investiga o percurso do pensamento abstrato no processo criativo, analisando produções artísticas de crianças a partir da experimentação e do registro em cadernos. A pesquisa se baseia na metodologia e nas anotações de Paul Klee, estabelecendo um paralelo entre seu processo criativo e a construção da abstração no contexto infantil. Para isso, foram examinadas produções pictóricas de alunos do Colégio de Aplicação João XXIII, da UFJF, considerando, também, o impacto de referências artísticas. A análise evidenciou que a abstração não se limita ao resultado final, mas se manifesta no percurso da criação, onde a experimentação e a subjetividade desempenham papel central. Conclui-se que a abstração infantil se constrói como um campo aberto à interpretação, no qual o desenvolvimento de uma linguagem visual própria emerge do diálogo entre o consciente e o inconsciente no ato de criar.
Abstract: This work investigates the path of abstract thought in the creative process, analyzing children's artistic productions based on experimentation and recording in notebooks. The research is based on Paul Klee's methodology and notes, establishing a parallel between his creative process and the construction of abstraction in the context of children. To this end, the pictorial productions of students from the João XXIII School of Application at UFJF were examined, also considering the impact of artistic references. The analysis showed that abstraction is not limited to the end result, but manifests itself in the process of creation, where experimentation and subjectivity play a central role. The conclusion is that children's abstraction is constructed as a field open to interpretation, in which the development of their own visual language emerges from the dialog between the conscious and the unconscious in the act of creating.
Keywords: Abstração
Abstraction
Processo criativo
Creative process
Cadernos
Notebooks
Paul klee
Percurso artístico
Artistic journey
CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: IAD – Instituto de Artes e Design
Access Type: Acesso Aberto
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/18640
Issue Date: 20-Mar-2025
Appears in Collections:Bacharelado em Artes Visuais - TCC Graduação



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons