Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19503
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rodrigocarvalholeite.pdfPDF/A2.18 MBAdobe PDFView/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Alvim, Maria Isabel da Silva Azevedo-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.contributor.referee2Neubert, Luiz Flávio-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/3675395434849769pt_BR
dc.contributor.referee3Lourenço, Joyce Louback-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/5031782796726405pt_BR
dc.creatorLeite, Rodrigo Carvalho-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/pt_BR
dc.date.accessioned2025-10-01T15:29:52Z-
dc.date.available2025-09-30-
dc.date.available2025-10-01T15:29:52Z-
dc.date.issued2025-03-21-
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19503-
dc.description.abstractThis dissertation was written in the Professional Master's Program in Management and Assessment of Public Education at the Center for Public Policies and Assessment of Education at the Federal University of Juiz de Fora (in Portuguese: CAEd/UFJF). The study examines a problem faced by the Alfa State School, in the city of Veredas (MG), which is the age-grade distortion in high school classes. In this context, the research aims to answer the following question: what actions can the management team of the Alfa State School develop to reduce the number of students in a situation of age-grade distortion? The general objective of the study is to identify and analyze the causes of age-grade distortion at the Alfa State School, and propose actions to reduce problems related to school flow. There are three specific objectives: i) to describe the management case, specifically the school flow at the Alfa State School; ii) to analyze the causes of age-grade distortion at the Alfa State School; and iii) to propose actions to reduce problems related to school flow and age-grade distortion at the Alfa State School. The theoretical framework of this study includes analyses by the following researchers: Tavares Júnior and Neubert (2017a; 2017b), Tavares Júnior (2018), Burgos (2020), Soares et al. (2015), and Mont’Alvão (2011), among others. The methodology used in this dissertation is social-qualitative, and data collection involved semi-structured interviews and questionnaires. The interviews were conducted with four teachers and one school specialist who work in the high school segment, and the questionnaires with high school students in age-grade distortion. The critical elements raised in the research were: Critical element 1 – Priority of quantitative assessment processes by teachers and Critical element 2 – Failures in active search. The study also proposes an Educational Action Plan (in Portuguese: PAE) to support the Alfa School in overcoming the challenges related to age-grade distortion. Finally, the study indicates, in its final considerations, gaps, difficulties, and challenges faced during the research process and offer suggestions to assist new research on the topic.pt_BR
dc.description.resumoA presente dissertação é desenvolvida no Programa de Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública (PPGP) do Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (CAEd/UFJF). Este estudo analisa um problema enfrentado pela Escola Estadual Alfa (EEA), no município de Veredas (MG), que é a distorção idade-série em turmas do ensino médio. Diante desse contexto, a presente pesquisa busca responder ao seguinte questionamento: quais ações a equipe gestora da Escola Estadual Alfa pode desenvolver para reduzir a quantidade de estudantes em situação de distorção idade-série? O objetivo geral deste estudo é identificar e analisar as causas da distorção idade-série na Escola Estadual Alfa e propor ações para a redução dos problemas relacionados ao fluxo escolar. Os objetivos específicos são três: i) descrever o caso de gestão, especificamente o fluxo escolar da Escola Estadual Alfa; ii) analisar as causas da distorção idade-série na Escola Estadual Alfa; e iii) propor ações para a redução dos problemas relacionados ao fluxo escolar e à distorção idade-série na Escola Estadual Alfa. O referencial teórico deste estudo conta com análises dos seguintes pesquisadores: Tavares Júnior e Neubert (2017a; 2017b), Tavares Júnior (2018), Burgos (2020), Soares et al. (2015), e Mont’Alvão (2011), dentre outros. Já a metodologia empregada nesta dissertação será social-qualitativa e a coleta de dados envolveu a realização de entrevistas semiestruturadas e de questionários. As entrevistas foram realizadas com quatro professores e um especialista que atuam no ensino médio e os questionários com os alunos do ensino médio em distorção idadesérie. Os elementos críticos levantados na pesquisa foram: Elemento crítico 1 – Prioridade dos processos de avaliação quantitativos por parte dos professores e Elemento crítico 2 – Falhas na busca ativa. O estudo propõe ainda um Plano de Ação Educacional (PAE) a fim de subsidiar a EEA na superação dos desafios relacionados à distorção idade-série. Enfim, o presente estudo traz, em suas considerações finais, lacunas, dificuldades, desafios enfrentados durante a pesquisa e apresenta sugestões para auxiliar novas pesquisas sobre o tema.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFaculdade de Educaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado em Gestão e Avaliação em Educação Públicapt_BR
dc.publisher.initialsUFJFpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/br/*
dc.subjectDistorção idade-sériept_BR
dc.subjectFluxo escolarpt_BR
dc.subjectEnsino médiopt_BR
dc.subjectAge-grade distortionpt_BR
dc.subjectSchool flowpt_BR
dc.subjectHigh schoolpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleA distorção idade-série no ensino médio da Escola Estadual Alfa no Município de Veredas/MGpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Mestrado em Gestão e Avaliação da Educação Pública (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons