Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19242
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
brendamartinsdeoliveira.pdfPDF/A3.47 MBAdobe PDFView/Open
Type: Dissertação
Title: O percurso do olhar: um estudo do “nu feminino” de Baptista da Costa do Museu Mariano Procópio e sua relação com a pintura do entre século XIX e XX
Author: Oliveira, Brenda Martins de
First Advisor: Costa Junior, Martinho Alves da
Referee Member: Christo, Maraliz Castro Vieira
Referee Member: Miyoshi, Alexander Gaiotto
Resumo: Este trabalho parte da análise do nu feminino do artista Baptista da Costa, que faz parte do acervo do Museu Mariano Procópio em Juiz de Fora. A crítica de arte que historicamente colaborou para que artistas adquirissem visibilidade a partir de uma face de seu trabalho, contribuiu para Baptista da Costa se difundir por suas paisagens na história da arte brasileira. O artista que pôde desfrutar da admiração de seus pares - ainda em vida – será analisado em outra perspectiva neste trabalho. A partir de uma obra – um nu feminino - nossa análise abrange a relação deste corpo com a estrutura responsável pela formação do olhar do artista e como suas obras acompanham os movimentos modernos e interagem com a cultura brasileira no final do século XIX e início do século XX. Esse estudo do corpo para um paisagista é uma forma de pensar Baptista da Costa de outro ângulo. Sua produção representa figuras femininas a partir de uma força iconográfica comum.
Abstract: This work stems from an analysis of the female nude by artist Baptista da Costa, a painting held in the collection of the Mariano Procópio Museum in Juiz de Fora. Art criticism, which has historically played a role in shaping the visibility of artists by highlighting specific aspects of their work, contributed to Baptista da Costa’s recognition primarily through his landscapes within the history of Brazilian art. However, this artist, who enjoyed the admiration of his contemporaries during his lifetime is approached here from a different perspective. Focusing on a single work, a female nude, this study explores the relationship between the depicted body and the artistic framework that shaped the artist’s gaze, while also considering how his works align with modern movements and engage with Brazilian culture at the turn of the 20th century. For a painter known for landscapes, studying the body provides a new way of understanding Baptista da Costa’s work. His representations of female figures are inscribed within a shared iconographic tradition.
Keywords: Baptista da Costa
Nu feminino
Arte brasileira
Iconografia
Representação feminina
Feminine nude
Brazilian art
Iconography
Feminine representation
CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
Institution Initials: UFJF
Department: ICH – Instituto de Ciências Humanas
Program: Programa de Pós-graduação em História
Access Type: Acesso Aberto
Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
URI: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/19242
Issue Date: 6-Jun-2019
Appears in Collections:Mestrado em História (Dissertações)



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons